06 sierpnia

Sałatka z cukinii na zimę


Cukinia nam obrodziła i trzeba było jakoś ją spożytkować. Zbyt duża ilość, żeby zjeść na bieżąco, a i chętnych brak. Wzięłam się więc za przetwory. 
Zimą na pewno każdy zje taką sałatkę z apetytem, bez marudzenia ;-)

Składniki:
- 2 kg cukinii (waga po obraniu)
- 1/2 kg cebuli

Zalewa:
- 1 szklanka octu 10%
- 2 szklanki cukru
- 4 szklanki wody
- 3 liście laurowe
- 1/2 łyżki gorczycy
- 5 goździków
- 5 ziarenek ziela angielskiego

Obraną cukinię pokroić w ok. 2 cm słupki lub grubą kostkę, a cebulę w plasterki. Posolić osobno i odstawić na 2 godziny (zostawiłam na całą noc), następnie odcedzić.
Wszystkie składniki zalewy zagotować. Wrzucić do niej cebulę i podgotować chwilę, żeby zmiękła, potem dodać cukinię. Zagotować. Gorącą sałatkę przekładać do słoików, zakręcać i odwracać do góry dnem.

Uwagi:
Młode cukinie kroimy w całości (oczywiście obrane), a z dużych wydrążamy środki z pestkami.
Pokrojoną cukinię zasypałam 1 łyżką soli, a cebulę 1/4 łyżki. 



Źródło przepisu.

10 komentarzy:

  1. Apetycznie wygląda...Ile słoików wychodzi z tej porcji?

    OdpowiedzUsuń
  2. Dokładnie wyszły mi 4 słoiczki półlitrowe, 2 nieco większe (650 ml) i jeszcze troszkę sałatki zostało do spróbowania ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. U mnie też obrodziła cukinia :) Codziennie coś z niej robię, wyliczanka z tego roku:zupa krem, sos, potrawa jednogarnkowa, szaszłyki, leczo, gofry, ciasto, smażone placuszki, z grilla, z patelni z pomidorami, do jarzynowej, do jajecznicy... Trochę zamrożę i spróbuję Twojego sposobu na zimowe przechowanie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. No, no , no... nieźle ;-) Zajrzę do Ciebie, to może coś mnie jeszcze zainspiruje :-)
    A dziś u mnie znowu placuszki z cukinii (choć tym razem trochę bardziej jak racuszki) i ciasto czekoladowe z cukinią.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie zauważyłam w przepisie ile soli

    OdpowiedzUsuń
  6. Ile soli zostało dodane?

    OdpowiedzUsuń
  7. W oryginale ilość soli nie została sprecyzowana. Na końcu przepisu są moje uwagi.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawa jest ta sałatka. Lubię cukinię, a w takiej postaci nie jadłam jeszcze.

    OdpowiedzUsuń
  9. czy można cukinie zrobić w słoiku bez octu taka do lecza
    Magda

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja jeszcze nie robiłam, ale wiem, że można zrobić leczo do słoików (nie samą cukinię). Daje się tam właściwie wszystko oprócz kiełbasy.

    OdpowiedzUsuń